Snel, robuust, wendbaar, … en elektrisch! De motorfiets van morgen is Belgisch en innovatief. Het resultaat van een samenwerking tussen de groep Solvay en de start-up Saroléa, genoemd naar het bekende Belgische motormerk. Dat verdween toen zijn fabriek in de jaren 60 de deuren sloot. Het bedrijf herrees in 2010 echter uit zijn as en probeert nu een nieuwe markt te veroveren door een sportieve elektrische motor te ontwikkelen. De start-up zit momenteel in de preproductiefase.
De directeur van het merk van de groep Solvay, Marc Moilier, preciseert dat het partnerschap met Saroléa twee jaar geleden begon: “Sindsdien heeft Saroléa zijn kantoren gevestigd op onze campus in Brussel. Zo worden sommige onderdelen van de structuur van hun motoren vandaag gebouwd met onze composietmaterialen.”
Het bedrijf Solvay verkoopt deze materialen al aan andere bedrijven, voornamelijk uit de luchtvaartsector. Deze materialen maken tal van vliegtuigonderdelen immers heel erg stevig, maar tegelijkertijd ook licht. Daardoor weegt het toestel minder en kan er brandstof bespaard worden.
“Voor Solvay is alles wat te maken heeft met de mobiliteit van morgen, zoals nieuwe materialen of batterijen, een prioriteit”
Marc Moilier, directeur van het merk van de groep Solvay
Om dezelfde redenen worden deze materialen ook in de motoren van Saroléa gebruikt. “Bepaalde onderdelen moeten aan strenge vereisten voldoen, zoals de aerodynamische elementen of het kader dat de motor ondersteunt en dat erg stijf moet zijn”, licht Marc Moilier toe. Een lager gewicht van het voertuig maakt een verhoging van zijn vermogen mogelijk. En dat is uiteraard een belangrijke eigenschap voor een racemotor.
“De productie van dergelijk onderdeel vereist een uitstekende kwaliteit, ongeacht of het nu voor een motor of een vliegtuig is. Het zijn uiterst technische structuuronderdelen die gedurende de hele levensduur van het voertuig moeten meegaan. Om veiligheidsredenen zijn het bovendien ook onderdelen die heel performant moeten presteren”, zegt Moilier.
Het Belgische Solvay onderscheidt zich van andere bedrijven die dezelfde soorten materialen ontwerpen door zijn klanten producten op maat aan te bieden. “De onderdelen die door Saroléa geproduceerd worden, zijn uniek en voldoen aan een erg nauwkeurig lastenboek. Voor Solvay is alles wat te maken heeft met de mobiliteit van morgen, zoals nieuwe materialen of batterijen, een prioriteit. Zowel op het vlak van luchtvaart als de auto-industrie. We willen deze transformatie begeleiden door ons technologisch innovatiepotentieel maximaal in te zetten”, besluit Marc Moilier.